Contact

Las Vegas naar Yosemite via de Tioga Pass

Vrijdag 17 mei :                         Km- stand 04637 mijl  / 04664 mijl vanaf tankstation.

We zijn om 5 uur wakker en gaan even koffie halen bij Starbucks het hotel. Er word nog volop gespeeld in het hotel ( 24 uur non-stop ).

We rijden vandaag een andere weg dan gepland want we hebben geluk !!
We wilden graag over de Tioga pass maar deze was tot 4 dagen geleden nog gesloten ivm sneeuw, maar nu is hij open en gaan we dus over de pass want dit moet een van de mooiste wegen zijn om het Yosemite NP in te gaan. ( dit weten we via nps.gov )

Na het uitchecken zitten we om 6.38 uur zitten we in de auto. We hebben de valetparking niet betaald dus waarschijnlijk zit dit in de prijs.
We rijden naar het “Welcome to Las Vegas” sign. Het is nog erg bewolkt dus ik weet niet of het mooie foto’s worden.

We stoppen even buiten Las Vegas om te tanken want dat is 20% goedkoper dan in death valley.

We rijden over de I-95 ri Beatty waar we eraf gaan om naar Rhyolite ghost town te gaan. We rijden door de Amargosa Dessert. Aan de rechterkant ligt het hele gebied van de US Airforce met de testzone.

We rijden de 374 op ri Rhyolite en gaan dadelijk Death Valley binnen. Rhyolite stelde niets voor het was niet het oude spookstadje dat ik hoopte te zien.

We rijden Death Valley binnen en het is een dorre bedoeling, zover als je kunt kijken zie je alleen zand en rotsen en verder niets.

We rijden nu door naar Lone Pine weer over een scenic byway. De temperatuur loopt hier snel op naar 90 F . Er zitten flinke hobbels ( dip) in de weg waar je akelig gevoel van in je buik krijgt zoals in een achtbaan, john vind het maar niks.

Op een hele lange weg staat opeens midden op de weg een prairie hond en hij loopt gewoon door midden op de weg!! Helaas waren we te laat voor een foto maar we hebben het wel op film staan.

We tanken in Lone Pine waar Mount Whitney ligt met de witte bergtoppen.
Richting de Tioga Pass word het steeds groener en de bergtoppen steeds witter.

We gaan van de hitte in Las Vegas en de woestijn naar de sneeuw, wat een ontzettend groot contrast op zo’n kort stukje!!

Om 14.20u zijn we bij de Tioga Pass en gaan richting Yosemite NP.

------------------

De uitspraak is Yosemitee, dit is zeker één van de mooiste parken in de VS.  Het omvat een groor deel van de Sierra Nevada .Watervallen, granietrotsen en oerwouden geven vorm aan de schoonheid van het park, wat door veel mensen beschouwd word als het mooiste park ter wereld. Rondom de pieken, granieten koepels, indrukwekkende watervallen en de bossen, waar de reusachtige sequoia-bomen te vinden zijn,treffen we indrukwekkende flora en fauna, waaronder herten, wolven, beren en talrijke verschillende soorten vogels aan.
------------------- We zijn helemaal via de Tioga Pass gereden waar langs de weg nog veel sneeuw ligt.

We hebben geweldige uitzichten met hoge bergen met sneeuw op de toppen en half dichtgevroren meren en kleine watervallen langs de weg door het smeltwater.

Opeens  na een hele tijd rijden zien we bij een stopplaats het 1e uitzicht van half Dome, echt geweldig mooi !!

in het midden Half Dome.

Als we verder rijden zien we opeens een grote waterval, uitstappen en foto’s maken.
Dit is Bridalveil fall. We moeten een stukje door het bos wat opzich al heel mooi is met z’n beekje maar dan word het geluid steeds harder en staan we heel kort bij de waterval, wat een water geweld , ongeloofelijk. We hebben geweldige foto’s gemaakt en ook mooie foto’s van ons samen gemaakt door mensen uit San Francisco die daar ook waren. Gelukkig is het nu niet meer zo druk omdat het al redelijk laat is dus we staan alleen op de foto’s.

Bridalveil Fall

Als we verder rijden komen we aan bij Tunnelview, een geweldig uitzicht van El Captain, Half Dome en Bridalveil Fall, dit zijn dé onderdelen van Yosemite NP.

Hier heeft een duitse meneer die al heel lang in amerika woont hele mooie foto’s gemaakt, geweldig toch zo’n vriendelijke Amerikanen.

Tunnelvieuw

We moeten nu nog een uur rijden via een ontzettende slingerweg naar het hotel, maar het is de moeite waard want het is hele mooie natuur en we zien de eerste 2 hertjes in het Yosemite langs de weg staan.

Als we in het hotel komen gaan we douche en ik ga als eerste 3 wasmachines was doen, zodat we alles weer schoon hebben. Ondertussen gaan we eten in het hotel. Alles is erg gekreukt als het uit de droger komt dus ik moet s’avonds ook nog strijken, maar dat is geen probleem we zijn van alle gemakken voorzien op onze kamer.  Strijkplank, strijkijzer voor de tv en hup het is klaar.

Hertjes hebben we vandaag gezien maar ik hoop eigenlijk dat we een beer tegenkomen.

Om 10 uur gaan we slapen want het was weer een lange dag !

Zaterdag 18 mei:       Yosemite                              km- stand  05114,40

7.45u worden we wakker en we gaan naar het restaurant om van het ontbijtbuffet gebruik te maken en om 10u gaan we opweg.

We gaan richting Mariposa Grove, waar ze de grote sequia bomen hebben.

Het is 55F dus best wel fris en we hebben de eerste keer een jasje en een lange broek aan. De parkeerplaats van Mariposa is vol als we er aankomen en we moeten naar Wawona voor de shuttlebussen. We besluiten dat we Mariposa op de terugweg doen en hopen maar dat het dan wat rustiger is.

We gaan eerst maar even tanken in Waeona en daar is het ontzettend duur $4,87/galion, ergens anders betaalden we $3,59/galion.

We rijden de weg naar Glacier Point op en we stopen onderweg bj Wasburn waar we een geweldig uitzicht hebben op Half Dome, Verveill Fall en Nevade Fall.
We rijden door richting Glacier Point, dit is een uitzicht over de hele Vallei o.a. de Village en de Upper en Lower Fall, echt Geweldig !!!

Glacier Point.

We rijden nu ( 12.45u ) naar de Village. We nemen de southside drive richting de valley. We stoppen even bij Sentinel Beach maar dat is niet zo spectaculair.

Even verderop zien we al Upper fall en als we nog een stukje doorrijden zien we het helemaal Upper en Lower Fall. Het is zo ontzettend druk en het lukt ons niet om een parkeerplaats te vinden om een trail te lopen naar de waterval.

---------------

Yosemite Falls: Zijn de hoogste watervallen van Noord-Amerika. Het water stort zich van 740 m hoogte in 2 etappes omlaag, de upper yosemite en lower yosemite falls. Ze zijn in Mei op hun mooist

Yosemite fall.

Gelukkig hebben we gisteren al foto’s gemaakt van Bridalveill Fall want het was hier ook
ontzettend  druk.

We vervolgen onze weg en stoppen bij een riviertje om mooie foto’s te maken, de rivier met op de achtergrond El Captain.

Het is zo druk overal dat we maar eens gaan kijken of we ondertussen Mariposa Groove al inkomen. Jahoor rond 16u rijden we Mariposa Grove binnen en het is er redelijk rustig.

-------------

Seqouia Bomen : de hoogste en dikste bomen ter wereld ( mammoetbomen)  +/- 3000 jaar oud , 75 m hoog en meer dan 9m in doorsnee. Deze komen alleen voor in noord-californie en zuid-oregon

We kunnen met de tramtour gaan of zelf een stuk van de trail lopen. De tramtour kost $26,50 excl. Tax/pers., dus besluiten we dat we een stuk gaan lopen want de belangrijkste dingen liggen toch vooraan.

Het is een erg mooie weg om te lopen, midden door het bos !!

We zien direkt al hele grote bomen, eentje ligt plat op de grond en de voet is nog groter dan John. De Grizly Giant is de dikste boom, heel indrukwekkend. Dan nog Tunneltree, een boom waar je doorheen kunt lopen.

Om 18u zijn we terug in het hotel. John gaat nog even zwemmen. Ik ga even douche en het reisverslag schrijven.

S’avonds gaan we lekker eten in het restaurant en ik koop in het winkeltje van het hotel een hertje voor aan mijn armbandje.

Om 9u zijn we weer op de kamer en kijken we nog een beetje tv, maar we zijn doodop en gaan dus al snel slapen.